domingo, 31 de octubre de 2010

CANÇÓ DEL LLADRE-MIQUEL LLOBET

Charles Léandre, Retrato de Miquel Llobet
                                          
                                             
















YouTube - Cançó del lladre
Quan jo n'era petitet
festejava i presumia,
espardenya blanca al peu
i mocador a la falsia.

Adéu, clavell morenet!
Adéu, estrella del dia!

I ara, que ne sóc grandet,
m'he posat a mala vida.
Me só posat a robar,
ofici de cada dia.

Vaig robar un traginer
que venia de la fira,
li prenguí tots els diners
i la mostra que duia.

Quan he tingut prou diners,
he robat també una nina,
l'he robada amb falsedat,
dient que m'hi casaria.

La justícia m'ha pres
i en presó fosca en duia.
La justícia m'ha pres
i em farà pagar amb la vida.

Miquel Llobet i Solés (Barcelona, 18 d'octubre de 1878 - Barcelona, 22 de febrer de 1938), fou un compositor i guitarrista català.
Va iniciar els seus estudis amb Francesc Tàrrega al Conservatori Municipal de Música de Barcelona el 1894. El seu primer concert públic fou a 1901 al Conservatori de València, i el seu primer concert fora d'Espanya fou a París el 1904, presentat per Ricard Viñes i Roda.
Malgrat haver estat eclipsat durant molt temps pel seu contemporani, i, segons alguns, alumne seu, Andrés Segovia, Llobet fou cèlebre com a gran virtuós de la guitarra i va fer nombroses gires de concerts per Europa i Amèrica. Devem a Miquel Llobet i Solés els primers enregistraments de guitarra clàssica, que daten de l'any 1925.
(de Viquipèdia)
.............................
La relación de Andrés Segovia como pupilo de Llobet es un tema de discusión en el mundo de la guitarra. La autobiografía de Segovia, escrita para el gran consumo en la cima de su carrera, le pinta como autodidacta. Menciona su búsqueda de consejos de Llobet durante un corto espacio de tiempo, pero Segovia es bastante claro sobre la ausencia de una influencia real de Llobet en su manera de tocar. Aunque a la edad de 22 años Segovia era mucho más que un neófito, era todavía suficientemente joven para continuar aprendiendo. De hecho, Purcell señala que "Segovia, cuyo estilo de actuación y técnica muestran los principios de Tárrega, recibió una influencia básica de Llobet... Esta influencia en el estilo se puede escuchar cuando se comparan las grabaciones de Llobet en Parlophone Electric (Chanterelle Historical Recordings CHR 001) con las grabaciones de Segovia en Angel, ZB 3896" (Llobet 1989, 1: ii).
Retirado de la escena, se reunía con algunos artistas influyentes en su gran piso de la Vía Laietana nº 46, en Barcelona. Se sabe que Manuel de Falla le visitaba siempre que iba a Barcelona y también eran frecuentes las visitas de Emilio Pujol. Rey de la Torre, su pupilo, pudo ser el más asiduo visitante y escribió que "Llobet no tenía muchas visitas..." (ibid). Parece que sí iba frecuentemente a conciertos, al Palau, situado cerca de su casa.
Murió de una pleuresía en Barcelona el 22 de febrero de 1938, durante el sitio de Barcelona en la Guerra Civil Española.
Su obra completa fue publicada por el Profesor Ron Purcell en Chanterelle Verlag.
(fragmentos de Wikipedia)

No hay comentarios: